1290 SUPER DUKE R EVO正式発表!

出典 : Motorcycle.com

昨日情報更新したばかりですが…とうとうEVOが正式発表されました!!😍
KTM (本国)の公式サイトや各SNS、プレスで一斉にリリースされています。

KTM 公式サイト

今回は発表された情報を、ざっくりとまとめていきたいと思います。

プロモーションビデオをチェック

まずはYouTubeに公開されたプロモーションビデオをご覧ください。

いや、カッコよすぎんか?
KTMのビデオはいつもテンションぶち上げで痺れます🤯

今回のキャッチコピーは「THE BEAST EVOLVED」、直訳すると「野獣は進化した」って感じですかね。

インパネには、今までなかった「Suspension」の項目が追加され、その中には「Damping」「Preload」「Anti dive」の3つの設定が表示されています。

公式画像をチェック

今回「1290 SUPER DUKE R」と「1290 SUPER DUKE R EVO」が同時発表されました。

ktm.com

意外なことにRとEVOはサスペンション以外の見た目は全く同じ。
リーク画像を見た時、フロントフォークが電子制御じゃないからコラでは?と疑っていましたが、Rそのままの画像だったみたいですね。
プロテクションリングのブルーがアクセントになってカッコいい!

出典 : ktm.com

グラフィックもリーク画像通りのスタイルでした。
プロトタイプっぽくて案外悪くないかも、と思えてきました😁

公式情報をチェック

公式サイトの解説文とプレス向けの情報を元に、今までの情報の裏付けていきます。
より細かいプレス情報はこちらのサイトで。

2022 KTM 1290 Super Duke R EVO First Look – Motorcycle.com

セミアクティブサスペンション(前後サス)

まず主要諸元には、フロントが「WP Semi-active Suspension USD Ø 48 mm (GEN.2)」、リアが「WP Semi-active Rear Shock (GEN.2)」と表記されています。
恐らく現行の1290 SUPER ADVENTURE Sに搭載されている物と同等か、それ以上の機能かと。
ストローク量やディメンションは変更なし。

With its ability to adapt to the road conditions and rider inputs, the KTM 1290 SUPER DUKE R EVO’s new WP Semi-Active Technology (SAT) transforms this BEAST from a stone-cold hunter to a calculated apex predator. As the most advanced suspension system on the market, the WP SAT features newly developed electronically controlled magnetic valves for variable damping, providing a wide range of adjustability from maximum street comfort to extreme track-ready stiffness.

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  • WPセミアクティブテクノロジー(SAT)は市場で最も先進的なシステム
  • 可変減衰用の新開発の電子制御磁気バルブを備える
  • ストリートの快適性からサーキットまで対応する幅広い調整機能

フロントフォーク

48mm WP APEX forks feature Electronically controlled damping that feels more conventional and less intrusive. This was achieved by using Pulse Width Modulation stroke sensors which offer finer and more responsive stroke signals and a faster responding SAT valve. The end result? Seamless suspension adjustment with the rider left to simply get on with the job of riding.

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  • より細かく応答性の高いストローク信号と、より高速に応答するSATバルブを提供する、パルス幅変調ストロークセンサーを使用
  • アンチダイブ機能はサスペンションPro(オプション)で使用可能

ショックアブソーバー(リアサス)

Combined with SUSPENSION PRO. the shock absorber features an all-new automatic preload adjuster which uses a stroke sensor that enables the SAT system to recognize how much load there is on the motorcycle, effecting an automatic preload of the spring for perfect balance geometry and sag. These can be adjusted via three modes – LOW, STANDARD, HIGH. Alternatively the rider can adjust between 0% and 100% in increments of 10%. All settings for the suspension can be performed via the dashboard and the modes/settings are indicated on the TFT screen.

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  • 自動プリロードアジャスターはサスペンションPro(オプション)で使用可能
  • Low、Standard、Highの3つのモードから選択
  • 0%から100%まで10%刻みでの調整も可能。10%は2mmで最大20mm。

サスペンションPRO

SUSPENSION PRO allows riders to select three additional suspension settings, namely TRACK, AUTO, and ADVANCED, whereby riders can achieve ultimate TRACK settings, ask the machine to automatically adjust the suspension based on their current riding situation, or deep-dive into the ADVANCED settings for suspension fine-tuning.

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  • Track、Auto、Advancedの3つのモードから選択可能
  • Autoではライディング状況に基づいて自動調整
  • Advancedでは手動でさらなる微調整が可能。フォークとショックのダンパーはそれぞれ8段階。

クイックターンスロットル

A new quick turn throttle twist grip has been added to the KTM 1290 SUPER DUKE R EVO’s arsenal. With the twist-action reduced by 7 degrees, this R&D-developed solution not only offers faster and more responsive throttle input but also reduces the rider wrist angle and elbow drop at full-throttle. This is paired with buttery-smooth ride by wire which electronically translates the throttle commands of the rider into the best throttle valve positions for the current riding situation. Choking, jolting and involuntary wheelies are a thing of the past. Voluntary ones, however, could easily be a thing of your future

ktm.com
  • ツイストアクションが7°減少=ハイスロ
  • RとEVOどちらにも採用

パワーパーツがカッコよすぎる!

前述のmotorcycle.comにパワーパーツ装着画像が掲載されていたので、いくつか引用します🤤

出典 : Motorcycle.com
出典 : Motorcycle.com

あとがき

情報の限りでは、EVOはオプションなしでもある程度のダンパー調整と3段階のプリロード調整は可能なものの、細かくセッティングしたり、自動プリロードを使用する場合にはオプションのサスペンションProを追加する必要があるみたいですね。
Adventureも同じ様なオプション展開ですし。

気になる価格ですが、前回の記事の通りサスの部品価格としては大差ないので、Rからプラスされるのは実質ソフトウェア価格ということになります。
日本での車両本体の価格がどうなるか分かりませんが、フルパッケージ(テックパック&サスペンションPro)で250万円を切ると予想します!😤
そうあってくれ笑

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